Followers

Dosa pelihara Kuku Panjang

Assalamualaikum dan selamt petang semua...
Entry aku hari nih pasal kuku panjang.ni pon aku dapat dari blog blacksahabat.aku tak tau nak letak entry sendiri pasal ape...gergerger...Ape2 pon..Bebanyak trima kasih la dgn info dia tuh...dapat jugak sebarkan kepada kengkawan len tentang pentingnyer penjagaan kuku untuk kebaikan dan kesihatan kite...Sekarang ni ramai yang pakai cincin....tapi ikut suka dia je..sunnah
nabi jarang nak ikut ..

DOSA KUKU PANJANG


Dikatakan bahawa menyimpan sebatang jari kuku yang panjang,
dosanya sama seperti memelihara sekandang babi , jika kesemua
jejari kita menyimpan kuku yang panjang.... bayangkanlah dosa yang
telah kita tanggung untuk kesemua babi-babi tersebut.... potonglah
kuku anda.

The Truth

Jangan ada niat simpan kuku panjang , walaupun hanya 1 mm atau
pun hanya jari kelingking. Bagi orang Islam adalah tidak sesuai
berkuku panjang atas apa alasan sekalipun kerana ia tidak
membayangkan kesucian dan ia juga bukan budaya kita apatah lagi
menggunakan tangan untuk beristinjak.

Orang Melayu yang berkuku panjang biasanya mempunyai anak yang bodoh
atau pun degil dan suka melepak sebab diberi makan bahan kotor yang
berada di kuku jari emaknya semasa menyediakan makanan seperti
memerahsantan kelapa, buat cokodok pisang, uli tepong, dll. Apa
ilmu pun yang di ajar pun tak akan boleh diterima masuk ke dalam
kepala.

Percayalah.

Pasal tabiat berkuku panjang inilah yang membuatkan orang Melayu
mundur dan tidak berjaya. Syarikat Melayu yang bangkrap dan rugi
teruk adalah kerana mempunyai pekerja dan pemilik yang berkuku
panjang .

Untuk yang bujang beringatlah. Kalau hendak cari pasangan dan
mahu anak yang pandai dan mendengar kata pilihlah wanita atau
lelaki yang
sentiasa berkuku pendek. Insya-Allah.

Additional info

Kuku panjang mempunyai sejenis kuman seperti yang terdapat dalam
najis manusia, iaitu E-Coli. Kuman tersebut tidak akan hilang
walaupun kita mencuci tangan dengan sabun. Oleh itu, sentiasalah
berkuku pendek untuk kesihatan dan kebersihan diri sendiri


Nasihat Nabi Muhammad Saw. kepada Saidina Ali rhu. sesudah bernikah
dengan Siti Fatimah iaitu anakanda kesayangan , Nabi Muhammad Saw.
berpesan kepada Saidina Ali iaitu kalau memakai cincin pakailah di
jari

1] jari manis
2] jari kelingking (anak jari)

dan jangan memakai pada jari
1] jari tengah
2] jari telunjuk

Nabi Muhammad saw. melarang kerana memakai cincin pada jari
telunjuk dan jari tengah adalah meniru cara berhias kaum yang
dilaknat oleh
Allah iaitu kaum yang derhaka di zaman Nabi Lut a.s.

(kite sesama umat islam sebar2kanlah benda yang baik untuk kebaikan bersama.kan gitu...)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...